Rok szkolny 2019/2020

Majowe Święta – krótka lekcja historii

W maju obchodzimy rocznice ważnych wydarzeń historycznych, które dla nas Polaków mają ogromne znaczenie. Nie wszyscy o nich pamiętają, dlatego w formie kalendarium przypominamy Wam o nich.

 

 

1 Maja – Święto Pracy. Międzynarodowe święto ludzi pracujących, obchodzone niegdyś corocznie w masowych pochodach i wiecach (od 1890 r.)

Datę 1 maja wybrano dla uczczenia rocznicy wybuchu strajku robotników amerykańskich w Chicago w 1889 r. W latach zimnej wojny stało się okazją do manifestowania potęgi militarnej państw socjalistycznych oraz ogromu poparcia społecznego dla rządów komunistycznych. Ze względu na przymusowy charakter święto uległo deprecjacji.

W czasach Solidarności było okazją do wyrażania sprzeciwu i niezadowolenia społecznego z ówczesnej sytuacji politycznej i gospodarczej kraju.

 

2 Maja – Święto Flagi Państwowej – stosunkowo nowe święto, wprowadzone decyzją Sejmu RP 20 lutego 2004 r. związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej.

Ma na celu propagowanie odrębności terytorialnej, historycznej i kulturowej naszego kraju.

 

3 Maja – Święto Konstytucji 3 Maja, pierwszej uchwalonej w Europie konstytucji, drugiej na świecie po Stanach Zjednoczonych, opracowanej przez Sejm Czteroletni w 1791r.

Twórcami konstytucji byli król Stanisław August Poniatowski i Ignacy Potocki, a także Hugo Kołłątaj i Stanisław Małachowski.

Konstytucja znosiła liberum veto, przywracała dziedziczenie tronu, przyznawała prawa mieszczaństwu, brała w obronę chłopów. Ta ustawa zasadnicza miała na celu naprawę Rzeczpospolitej, która znajdowała się wówczas w trudnej sytuacji społecznej i politycznej (rozbiory).

W okresie panowania władzy totalitarnej to wydarzenie było skazane na zapomnienie. Dzisiaj znowu możemy jawnie obchodzić tę szczególną rocznicę zwycięstwa demokracji.

 

Autorka: B. Naszkowska

Przerwa w nauczaniu stacjonarnym - nowe terminy

 

Informujemy, że do 24 maja br. przedłużona została przerwa w nauczaniu stacjonarnym w jednostkach systemu oświaty.

W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania naszej szkoły prowadzimy nauczanie zdalne, zgodnie z obowiązującymi dotychczas zasadami.

 

Wyniki egzaminu ósmoklasisty zostaną ogłoszone do 31 lipa 2020 r.

 

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 24 kwietnia 2020 r. (kliknij)

 

Zawody Międzynarodowego Konkursu Kangur Matematyczny odbędą się 28 maja br.

 

 

 

Czytaj na zdrowie!

 

Spośród wielu zalet przypisywanych książkom panuje stwierdzenie książka leczy. W odniesieniu do edukacji czytelniczej i zdrowotnej proponujemy Wam książki i nie tylko, których treści nawiązują do pandemii koronawirusa, oswajają zjawiska wywołujące lęk i podpowiadają sposoby radzenia sobie w sytuacjach emocjonalnie trudnych. 

Bajki do wspólnego czytania, słuchania, kolorowania dla dzieci i rodziców:

Bródka Dorota – Bajka o złym Królu Wirusie i dobrej Kwarantannie (PDF) lub (audiobuk)

Mytko Marta – Jeżyk Bartek zostaje w domu (PDF)

Maryszczyk Maria – Zgrywisia, zaklęcie i zabawa w chowanego (PDF)

Ippoldt Lidia – O Maksie i jego cioci Kwarantannie z krainy Pollandii (PDF)

Jaworska Anna – „Wirusobajka” (audiobuk)

Wiersz, piosenka i filmik poświęcone tematyce profilaktyki i promocji zdrowia:

Strzałkowska Małgorzata – „Wirus”

Krótki film o wirusie na literę k i o żmii

„Koronawirusie chcesz dostać tu się” – piosenka

Tak radzimy sobie, bo #siedzimywdomu#zostańwdomu

Dla rodziców:

Cruz Manuela Molina – ilustrowany poradnik „Jak rozmawiać z dziećmi o korona wirusie”

Autorka radzi, żeby podkreślać rolę samego dziecka w zachowaniu bezpieczeństwa. Dzięki temu młody czytelnik może poczuć, że sam przyczynia się do poprawy sytuacji, przez co staje się spokojniejszy.

Pamiętajmy! Wszystko kiedyś przemija, nawet najdłuższa żmija.Spoko

 

 

Autorka: B. Naszkowska

 

Stres - wróg czy przyjaciel

Zazwyczaj mówiąc o stresie, mamy na myśli negatywne skojarzenia i niemiłe jego skutki.

Tymczasem stres działa korzystnie, motywuje do działania, pozwala osiągać wysokie wyniki, np. sportowcy osiągają lepsze wyniki na zawodach niż na treningach, trema przed występem pomaga aktorom wspaniale grać. Stres jest niezbędny, by nas zmobilizować do działania. Bez niego trudno by było zebrać siły do pracy (wydziela się hormon zwany adrenaliną, który ułatwia wykonanie zadań).

Gdy jednak poziom stresu jest zbyt wysoki lub sytuacja stresująca się przedłuża mamy do czynienia ze stresem negatywnym, co wiąże się z fizycznym napięciem ciała, zaburzoną koordynacją (trzęsą się ręce), zwolnionym refleksem, lękiem i zamętem w głowie, zapominaniem czego się uczyliśmy, pojawiają się np. "luki" w pamięci.

Jak radzić sobie ze zbyt wysokim poziomem stresu:

  1. Skoncentruj się na chwili bieżącej – nie martw się na zapas, zamiast zastanawiać się, co trzeba będzie zrobić, co się może stać, skupiaj się na tym co robisz teraz.
  2. Stawiaj sobie realistyczne cele, takie które dasz radę zrealizować, oceń swoje możliwości, swoje chęci, swoją wiedzę.
  3. Rób plan dnia - pamiętaj, by nigdy nie robić kilku rzeczy na raz, bo nie skończysz wówczas ani jednej z nich i nie odkładaj wszystkiego na później.
  4. Odwołuj się do swoich doświadczeń – przypomnij sobie o trudnych sytuacjach, zadaniach z którymi sobie poradziłeś, o tym, że też się bałeś, że się nie uda, a jednak dałeś radę.
  5. Zaakceptuj siebie ze swoimi wadami i zaletami - nikt nie jest doskonały, więc nie bądź wobec siebie zbyt krytyczny, pomyśl, w czym jesteś dobry, co potrafisz.
  6. Spotykaj się z ludźmi których lubisz, rozmawiaj o swoich kłopotach z osobami którym ufasz, pomagaj innym - dzięki temu łatwiej sam uzyskasz pomoc.
  7. Naucz się odmawiać, gdy czujesz, że coś nie jest dla ciebie dobre lub niebezpieczne.
  8. Pij dużo wody  kiedy jesteśmy nawet w małym stopniu odwodnieni - produkuje się kortyzol – hormon stresu.
  9. Dbaj o swoje ciało – jego stan wpływa na twoje samopoczucie psychiczne, uprawiaj sport, odżywiaj się zdrowo.
  10. Pamiętaj o zabawie i odpoczynku - przyjemne spędzanie czasu jest naturalnym sposobem na rozluźnienie napiętych mięśni, zadbaj o wystarczającą ilość snu (spanie 7-8 godzin pomoże Ci w regeneracji i walce ze stresem).
  11. Uśmiechaj się - jak najczęściej, o każdej porze i do wszystkich - to najlepsza super moc jaką ma każdy w walce ze stresem, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie jednocześnie śmiać się i odczuwać stres.

 


 

Autorka: D. Malczyk

nowa wersja strony AD 2013.
Oficjalna strona Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Zygrach (w nowej odsłonie od 09.09.2013)